در طی سال های اخیر دوربین های مدار بسته مینیاتوری جایگاه ویژه ای در بین مردم برخوردار شده اند زیرا تکنولوژی آنها مقرون به صرفه است یکی از دلایل این محبوبیت بالا و افزایشی آن به دلیل نصب دوربین مخفی آسان است مردم عادی می‌توانند نصب دوربین مخفی در منزل را انجام دهند.
دوربین‌های مدار بسته مخفی و یا مینیاتوری به عنوان دوربین های پرستار بچه نیز شناخته می شود زیرا بر نظارت بر پرستاران کودک تاثیر دارند این دوربین ها دارای کاربردهای بسیاری هستند از جمله شناسایی شخص به هنگام استفاده از خودپرداز

مسئله قانونی بودن نصب دوربین مخفی

در بسیاری از موارد دوربین مخفی غیر مجاز است البته قوانین کشورهای مختلف متفاوت است بهتر است قبل از نصب هر دوربین مینیاتوری یا مخفی از قوانین موجود مطلع شوید.

معمولاً نصب دوربین مخفی در اتاق هایی که مربوط به حریم خصوصی هستند مجاز نیست حتی اگر مالک در آن محدوده نباشد مثلاً نصب دوربین مخفی در دستشویی قانونی نیست نصب دوربین مخفی در محل کار معمولاً تنها در صورتی قانونی است که کارکنان از اینکه تحت نظارت هستند مطلب باشد برای نصب دوربین مخفی باید دوربین را به نحوی قرار دهید که دارای یک خط دید مستقیم به سمت هدف باشد.

اگر نگران هستید که زمانی که از خانه بیرون هستید شخصی وارد منزل نشود می توانید دوربین ها را در نزدیک درب و پنجره قرار دهید و یا اگر می خواهید بدانید پرستار چگونه با فرزند شما رفتار می کند خرید دوربین باید به سمت تخت کودک باشد.

کیفیت صدا را در نصب دوربین مخفی کوچک در منزل در نظر بگیرید اگر شما قصد دارید صدای واضح ثبت کنید باید دوربین را در محلی قرار دهید که قادر به ضبط صدا باشید و مطمئن شوید که دوربین نباید نزدیکه وسایل پر سر و صدا قرار گیرد تا حد ممکن به جایی که منبع صدا در آن قرار دارد دوربین باید نزدیک باشد از تلویزیون و یا رادیو دور باشد.

روش پیدا کردن دوربین مداربسته مخفی در خانه و یا محل کار

امروز در خیابان ها مکان های مختلف و یا حتی در خانه ها از دوربین مدار بسته مخفی استفاده می شود ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که وارد جایی شوید و احساس کنید که توسط دوربین در حال کنترل شدن هستید
یکی از راهکارها برای حفظ حریم شخصی تشخیص به موقع دوربین مخفی است در این مقاله راهکارهای یافتن دوربین مخفی را به شما آموزش می دهیم.

چگونه دوربین مدار بسته را تشخیص دهیم؟

در این مقاله به مکان هایی که احتمال نصب دوربین مداربسته مخفی وجود دارد می پردازیم و این مکان ها را مورد بررسی قرار می دهیم اما باید قبل از آن با انواع دوربین مخفی مداربسته آشنا شویم تا بدانیم دقیقاً به دنبال چه بگردیم.

یکی از نمونه های رایج دوربین مداربسته دوربین فرستنده وایرلس که با استفاده از یک فرستنده در مورد بازبینی و مدیریت قرار می گیرد این نوع از دوربین ها بدون سیم هستند و به دلیل استفاده از فرستنده هایی که اطلاعات را باز به صاحب دوربین‌ها ارسال می‌کنند اندازه بزرگی دارند.

معمولاً از باتری قابل شارژ استفاده می کنند و اطلاعات ضبط شده قابل انتقال روی یک دستگاه سرور ضبط به اندازه ۲۰۰ سوت در حدود ۶۰ سانتی متر که به آن dvr می گویند ضبط می شود هدف استفاده اصلی از این دوربین ها جاسوسی و کنترل منحصر به فرد اشخاص است.

یک نوع دیگر دوربین های سیم دار است که با یک دستگاه ضبط و تعدادی مانیتور برای جلوگیری از ارتکاب جرم در فضای ادارات و اماکن عمومی نصب می شود.

روش اول استفاده از چشم غیر مسلح

گام اول در جستجوی نشانه ها در خانه استفاده کردن از چشمان خود را بررسی محیط می‌تواند کمک به یافتن دوربین مخفی کند.

زیرا با وجود مخفی بودن بدنه دوربین بازهم لنز آن بدون پوشش است و مقداری حوصله می خواهد تا آن را پیدا کنید معمولا برای نصب دوربین مخفی در خودرو و یا نصب دوربین مخفی کوچک در منزل مکان هایی را انتخاب می کنند که قابل رویت نباشد.

برای شروع می توانید منزل خود را چک کنید ابتدا از اتاق خواب ها و نشیمن شروع کنید.

چگونه برای خود دوربین مخفی بسازیم؟
مخفی کردن یک وب کم داخل یک وسیله تزئینی خانگی
برای ساختن یک دوربین با استفاده از این روش ابتدا باید یک وبکم تهیه کنید این وب کم را می توانید با قیمت کمتر از ۱۰۰ هزار تومان به خرید بعد از تهیه ی کم باید محل مناسبی را برای نصب این دوربین پیدا کنیم این محل باید به گونه‌ای باشد که کمترین جلب توجه را داشته باشد.

برای این کار می‌توانید از مداد تراش جعبه دستمال کاغذی جعبه کفش و غیره استفاده کنید باید توجه کنید که کیفیت تصویر وبکم های معمولی معمولاً در حد عالی نیستند و اگر دنبال تصاویر با کیفیت هستید باید از انواع با کیفیت دوربین های وب کم برای نصب دوربین مخفی استفاده کنید.

کردن محل مناسب برای کارگزاری وب کم کاور پلاستیکی آن را جدا کنید این کار را با دقت انجام دهید تا آسیبی به دوربین وارد نشود با انجام این کار دوربین کوچک تر می شود و به آسانی می توان آن را جدا سازی کرد بعد از جدا کردن کاور پلاستیکی دوربین باید دوربین را جاسازی کنید برای این کار باید روی محلی که می خواهید دوربین را قرار دهید و دایره ایجاد نمایید به طوری که لنز دوربین از آن بیرون بیاید.

برای ثابت نگه داشتن دوربین می توانید چسب حرارتی استفاده کنید دقت کنید که چسب حرارتی به لنز‌دوربین برخورد نکند زیرا در این صورت کیفیت تصویر پایین می آید و پاک کردن آن نیز کار سختی است.

وزن جعبه ای که وب کم را داخل آن قرار می دهید تنظیم نمایید برای این کار می توانید وزنه یا جسم سنگینی را داخل جعبه قرار دهید این کار باعث می شود تا به آسانی بتوانید دوربین را در محل های مختلف قرار دهید.

بعد از جاسازی دوربین در داخل یک جعبه باید سیم تغذیه و انتقال تصویر را از پشت جعبه خارج کنید در خرید وب کم بهتر است به طول سیم توجه کنید تا برای مورد استفاده شما مناسب باشد بعد از خارج کردن سیم دوربین از پشت جعبه باید سیم را حتماً مخفی کنید برای این کار می توانید از قرار دادن کاغذ بر روی سیم استفاده کنید و اگر می خواهید دوربین‌مخفی به صورت دائمی در آن مکان قرار گیرد باید سیم کشی را به صورت دائمی انجام دهید.

سعی کنید دوربین مدار بسته را در معرض دسترسی دیگران قرار ندهید چون که ممکن است در اثر برداشتن و یا استفاده از آن دوربین شما شناسایی شود و یا می توانید از دوربین های مخفی مینی استفاده کنید و آن را در جای مناسب جاسازی کنید این دوربین ها قابلیت اتصال رم نیز دارند پس می توانید تصاویر را روی کارت حافظه ذخیره کنید.

استفاده از گوشی همراه به عنوان دوربین مخفی گوشی هوشمندی که بتوان نرم افزار روی آن نصب کرد و آن گوشی امکان اتصال به اینترنت را داشته باشد می تواند برای این کار مناسب باشد.

از گوشی میتوانید برای فیلمبرداری استفاده کنیم پس از آن می توانید هنگام استفاده از این گوشی به عنوان دوربین مخفی از آن استفاده دیگری نیز انجام دهید بهترین وقت به طور منظم برای ضبط تصاویر استفاده کند

همچنین باید این نکته را مد نظر داشته باشید که برای فیلمبرداری نیاز به اتصال اینترنت و استفاده مداوم گوشی دارید ابتدا باید نرم افزار اندروید یا ios متناسب با سیستم عامل گوشی خود را دانلود کنید برای دانلود نرم افزار می توانید به گوگل پلی یا اپ استور مراجعه کنید برای انجام این کار می توانید از نرم افزارIp webcam ،Mobile webcam، Icam. استفاده نمایید.

بعد از نصب این نرم افزارها باید توجه داشته باشید که تمام دسترسی های لازم برای این نرم افزار ها را در اختیار قرار دهید برای نصب و راه‌اندازی نرم‌افزار باید URL مربوط به گوشی خود را در جایی یادداشت کنید توجه داشته باشید برای اتصال به دوربین گوشی همراه خود از طریق کامپیوتر یا لپ تاپ به این URL نیاز خواهید داشت.

بعد از انجام مراحل فوق باید گوشی را به کامپیوتر خود متصل کنید برای این کار مطمئن شوید که هر دو دستگاه کامپیوتر و گوشی همراه به یک اینترنت وصل شده باشد.

برای اتصال به دوربین گوشی همراه خود به کامپیوتر مراجعه کنید و برنامه VLC را نصب کنید.

بعد از نصب و بازکردن این برنامه بر روی گزینه open network stream کلیک کنید.

در صفحه باز شده از شما درخواست می شود تا url کد را وارد نمایید در این قسمت باید url ای که یادداشت نموده اید وارد کنید بعد از وارد کردن این url به گوشی همراه خود متصل می شوید.

بعد از انجام مراحل فوق برای نصب دوربین مخفی مطمئن شوید که گوشی به شارژر متصل باشد و گوشی را در کنار دیوار قرار دهید برای مخفی ماندن گوشی آن را در جعبه قرار دهید به طوری که لنز دوربین قابلیت انتقال تصاویر محدوده مورد نظر را داشته باشد توجه داشته باشید که برای مخفی ماندن هر چه بیشتر گوشی را در حالت بیصدا قرار دهید.

مراقب رعایت قوانین باشید
توجه داشته باشید که بنا بر قوانین جمهوری اسلامی ایران نصب دوربین مخفی به هر نفر در محیط های مشایخ خصوصی نیازمند مجوز است در صورت شکایت به واسطه نصب دوربین مخفی حتی در منزل خود فرد این موضوع می‌تواند به پرداخت جریمه یا تعقیب قضایی منجر شود.

روش پیدا کردن دوربین مخفی
جعبه ها کتاب ها و فضای سبز جاهایی هستند که وجود دوربین در آنها محتمل‌تر است جعبه های بزرگ نظیر دستمال کاغذی و اطراف وسایل الکتریکی نیز جای خوبی برای نصب دوربین مخفی است.